آشنایی با انواع دوربین های آندوسکوپی

در این مقاله آموزشی قصد داریم تادرباره انواع دوربینهای آندوسکوپی  برای شما کاربران عزیز این تجهیز کاربردی کمی صحبت کنیم و درباره دسته بندی ها و اختلاف بین انوع دوربین های آندوسکوپی و همچنین موارد استفاده از آنها توضیحاتی بدهیم.  دوربینهای  آندوسکوپی در میان کاربران ایرانی با نامهای متفاوتی شناخته می شوند از جمله دوربین شلنگی، دوربین آندوسکوپی، دوربین کابلی، دوربین لوله ای، دوربین چاه عمیق، دوربین غارنوردی، دوربین ویدئومتری برای چاه های عمیق،  دوربین کابلی بازرسی انعطافی، دوربین تشخیص ترکیدگی لوله، دوربین چاه حفاری، ویدئوبروسکوپ، بروسکوپ صنعتی، ویدئواسکوپ و یا فایبر اسکوپ که این نامها بیشتر در بین کاربران عمومی رایج هستند ولی کاربران حرفه ای بر اساس نوع مصرفی که دارند دوربین آندوسکوپ مورد نظر را انتخاب می کنند.

در ابتدا بهتر است در مورد انواع دوربین های آندوسکوپی و دسته بندی های آنها بیشتر بدانیم.

- دوربین های آنددوسکوپی پزشکی

- دوربین های آندوسکوپی صنعتی

- بروسکوپ ها و ویدیو بروسکوپ ها

- فایبر اسکوپ ها

1- دوربین های آندوسکوپی پزشکی

دوربین های آندوسکوپی پزشکی نوع ویژه ای از دوربین های آندوسکوپی هستند که می توان از آنها بعنوان اولین نمونه های تولید شده در این صنعت نام برد. این نمونه دوربین ها دارای دو نوع پروب هستند که یکی ثابت و دیگری پروب انعطاف گذیر است و معمولا خداکثر طول این پروب ها به 5/1 متر محدود می شود. البته این دوربین ها دارای ویژگی های خاص و پیشرفته ای هستند از جمله قدرت زوم بر روی موضع در دست بررسی و یا امکان کنترل دوربین سر پروب در جهات مختلف را در دسترس قرار می دهند.ولی این نمونه ها محدودیتهایی هم دارند از جمله اینکه فوکوس دوربین های آنها بیشتر در محدوده 3-2 سانتی متری تنظیم شده و برای کاربردهایی دیگر مناسب نیستند.

medical endoscope

دوریبن آندوسکوپی پزشکی با پروب انعطافی

دوریبن آندوسکوپی پزشکی با پروب ثابت

اولین سری از این دوربین های آندوسکوپی پزشکی بصورت چشمی بوده و تصاویر را از طریق یک لنز چشمی به نمایش کی گذاشتند ولی در نمونه های جدیدتر این سیستم بصورت دیجیتالی تغییر یافته و از طریق دوربین های کوچک به نمایشگرها انتقال می یابد.

در حال حاضر انوع مختلفی از دوربین های پزشکی مورد استفاده هستند که از جمله آنها می توان به انواع اتوسکوپ های داخل گوش

 (Visiual Earpick) و دوربین های داخل دهانی Dental camera که توسط فروشگاه اول الکترونیک ارائه میشوند اشاره کرد.

اتوسکوپ داخل گوشی

دوربین داخل دهانی دنتال

 

2- دوربین های آندوسکوپی صنعتی

دوربین های آندوسکوپی صنعتی اما داستانی متفاوت دارند این دوربین ها از اواخر دهه 90 میلادی با اختراع دوربین های CMOS توسط شرکت سونی و ارائه به بازار شروع به ظهور کردند سپس در سالهای اخیر با پیشرفتهای بدست آمده و کوچک تر شدن دوربین ها بصورت عمومی ارائه شدند. دوربین های آندوسکوپی صنعتی جزء تجهیزاتی هستند که در صنعت ساختمان سازی و تاسیسات بسیار کاربردی هستند.

 

دوربین های آندوسکوپی صنعتی مدلی از تجهیزات بازرسی و دوربین های کاوش گری هستند که امکان بازرسی از داخل ابنیه و تجهیزات درون تاسیسات ساختمانها و همچنین انواع ماشین آلات را امکان پذیر می سازد. اغلب این دوربین ها علاوه بر قابلیت مشاهده محل مورد نظر بصورت آنلاین قابلیت عکس برداری و فیلم برداری را نیز از موضع مورد نظر کاربر فراهم می کنند تا بتوان از آنها در منابع دیگر استفاده کرد و عیوب و ضعف های احتمالی را با دقت بررسی و کشف نمود.

دوربین های آندوسکوپی که در حال حاضر در بازار معروف به دوربین شلنگی هستند قابلیت اتصال به گوشی های موبایل اندروئیدی و IOS را دارند و در جاهای زیادی بصورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله در بررسی لوله ها، گرفتگی انواع لوله های آب و فاضلاب و بررسی جاهای تاریک و غیر قابل دسترس و یا برای یافتن ابزارها و قطعات کوچک گم شده.

دوربین شلنگی آندوسکوپی موبایلی

دوربین های شلنگی آندوسکوپی ارائه شده توسط مجموعه #اول الکترونیک در بازار ایران دارای انواع مختلفی هستند همانند نمونه های قابلیت اتصای به گوشی های اندروئیدی معمولی و نمونه های دارای اتصال با کانکتور Type-c ، نمونه های با قابلیت اتصال وای فای wifi که فارغ از نوع سیستم عامل می توانند به هر نوع دستگاهی اعم از اندورئیدی، IOS، ویندوز و یا لینوکسی متصل شده و مورد استفاده قرار گیرند. این دوربین های شلنگی آندوسکوپی در انواع مختلف با طول کابلهای متفاوت از 1 متری تا 10 متری سخت انعطاف پذیر در دسترس کاربران فروشگاه #اول الکترونیک هستند.

3- بروسکوپ ها و ویدیو بروسکوپ ها

بروسکوپ یا ویدیو بروسکوپ ها شاخه ای از همان دوربین های آندوسکوپی هستند اما بسیار پیشرفته تر و تفاوت هایی با آنها دارند. این وسیله معمولا بصورت حرفه ای استفاده شده و در بازرسی داخلی انواع تجهیزها، تعمیرات لوله های داخلی دیگ های بخار، بازرسی داخل موتورها هواپیما و قطعات حساس صنایع هوایی، قسمتهای داخلی توربین های گازی و نیروگاهی و صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، ساختمان، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات پالایشگاهی ، بازرسی مخازن CNG، موتورهای خودرو و دیزل، موتورهای بزرگ قطارها و کشتی ها و همچنین انواع سیستمهای تهویه مطبوع بکار می روند.

نمونه ای از کاربردهای بروسکوپ و ویدئوبروسکوپ های Inskam اول الکترونیک

بررسی و بازدید در محلهای غیر قابل دسترس در دیواره سدها و همچنین بخشهایی که ورود و بررسی برای افراد خطرآفرین است همچون بخشهایی در تاسیسات هسته ای از دیگر کاربردهای بروسکوپ و ویدئوبروسکوپ ها می باشد.

 

ویدئوبروسکوپ دودوربینه Inskam-112-2 اول الکترونیک

این  بروسکوپ و ویدئوبروسکوپ های صنعتی در انواع مختلفی برای کاربردهای گوناگونی تولید شده اند و اکثراً دارای مانیتور بوده و پروب های آنها دارای طول و قطرهای متفاوتی هستند که هر کدام کاربری ویژه ای را در اختیار کاربران حرفه ای قرار می دهند.

ویدئوبروسکوپ دو کاره مدل Inskam-505 اول الکترونیک با پاشش همزمان آب جهت شستشو محل بازرسی

4- فایبر اسکوپ ها

فایبر اسکوپ ها دسته ای از دوربین های آندوسکوپی هستند که برای کاربردهای ویژه ای توسعه یافته اند و بجای استفاده از پروبهای معمولی که بصورت رشته های کابلی هستند و از کابلهای سخت و نیمه سخت برای انتقال داده دوربین سود می برند از رشته های فیبر نوری برای ارسال داده ها به نمایشگر موجود سود میبرند. البته این تجهیزات دارای معایب و مزایایی نیز هستند که از مهمترین مزایای آنها می توان به سرعت انتقال بسیار بالا و بدون تاخیر داده ها به نمایشگرهای چندگانه نام برد که در عملهای جراحی لاپارسکوپی بسیار حیاتی و مهم می باشد. اما مهمترین عیب این مدل از دوربین ها عدم انعطاف پذری مناسب پروب بوده که نمی تواند در زوایای تند مورد استفاده قرار گیرد.

یک نمونه فایبر اسکوپ

#فروشگاه اول اکترونیک با دارا بودن کارخانه ساخت انواع دوربین های آندوسکوپی و ویدئوبروسکوپ ها در کشور چین بعنوان یکی از واردکنندگان اصلی این تجهیزات در ایران بوده و امکان در اختیار گذاشتن گستره وسیعی از این تجهیزات را برای کاربران عمومی و حرفه ای در ایران فراهم نموده است.

طیف محصولات ارائه شده توسط فروشگاه اول الکترونیک :

  • دوربین شلنگی آندوسکوپی اندروئیدی AN97 در متراژهای5،10 متری با کابل سخت انعطافی با قطر دوربین 5/5 میلیمتری
  • دوربین شلنگی آندوسکوپی اندروئیدی 3در1 Inskam-Y102 در متراژ 10 متری با کابل سخت انعطافی با قطر دوربین 5/5 میلیمتری
  • دوربین شلنگی آندوسکوپی وای فای (wifi) در متراژ 5 متری با کابل سخت انعطافی با قطر دوربین 7 میلیمتری
  • اتوسکوپ (دوربین معاینه داخل گوش) اندورئیدی با قطر دوربین 5/3 میلیمتری
  • دوربین داخل دهانی دنتال (Dental camera) وای فای 2K
  • ویدئوبروسکوپ Inskam-112 در متراژ 10 متری با کابل سخت انعطافی با قطر دوربین 8 میلیمتری و مانیتور 3/4 اینچی
  • ویدئوبروسکوپ Inskam-112-2 با دو دوربین در متراژ 10 متری با کابل سخت انعطافی با قطر دوربین 8 میلیمتری و مانیتور 3/4 اینچی
  • ویدئوبروسکوپ Inskam-805 با پروب ویژه به طول 8/0 متر و قطر دوربین 5/8 میلیمتری و قابلیت چرخشی سر پروب با کنترل از روی دسته ویدئوبروسکوپ در زوایای 180 درجه ای به طرفین
  • ویدئوبروسکوپ دوکاره Inskam-505 با پروب مخصوص به طول 85/0 متر و قطر دوربین 5/8 میلیمتری که قابلیت پاشش همزمان آب برای شستشوی محل بازدید را هم دارد.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش